Off White Blog
Wywiad: Mohammed Alshaali dla Gulf Craft

Może 4, 2024

„Jeśli nie obudzisz się o szóstej rano, myśląc o łodziach, nie powinieneś zajmować się tym biznesem”. Dla Mohammeda Husseina Alshaali, prezesa Gulf Craft, zaangażowanie emocjonalne sięga bardzo daleko. Kiedy mówi: „Urodziłem się na plaży”, nie jest to kwestia jednorazowa. Ojciec Alshaali był kapitanem morskim w czasach, gdy wędkarstwo i pearling były podstawowymi zajęciami morskimi w tak zwanych wtedy Trucial States - brytyjskim protektoracie, który stał się Zjednoczonych Emiratami Arabskimi w 1971 roku. „Mój ojciec odbywał podróże handlowe aż na wschód Afryka i ja wychowałem się na opowieściach o żegludze morskiej i wyzwaniach związanych z morzem - zastanawia się - a te głęboko zakorzeniły się w mojej pamięci. Naprawdę w jego żyłach jest słona woda.

Siedziba firmy Gulf Craft

Wczesne doświadczenia z budowaniem łodzi były ściśle eksperymentalne - młodzi chłopcy bawili się łódkami. Zbiornik paliwa „sklejony” ze smołą nie był czymś powtarzanym. „Łódź i tak zatonąła, ale na szczęście mogliśmy pływać”. Alshaali przeżył wystarczająco długo, aby zdobyć dyplom z zarządzania i ekonomii na Uniwersytecie Arabskim w Bejrucie, a następnie wstąpił do Ministerstwa Spraw Zagranicznych ZEA, gdzie wybitna kariera zaprowadziła go do ambasadorów w Waszyngtonie oraz do ONZ w Nowym Jorku i Genewie. Ale to nie ma nic wspólnego z budowaniem łodzi… „Przez cały mój wolny czas zawsze wracałem do wody. Uwielbiam łowić ryby. Kupiłem małą łódkę, Wellcraft i wysłałem ją z USA do Dubaju… a rok później kupiłem kolejną, zaledwie 2 stopy dłużej. Potem zastanawiałem się z bratem, dlaczego wydajemy tyle pieniędzy na transport łodzi i dlaczego sami ich nie budowaliśmy? I tak narodził się Gulf Craft w 1982 r. ” (Dla przypomnienia, firma zajmuje obecnie 10. miejsce w globalnej księdze zamówień w 2014 r. W Stoczni Superyacht).

Największy wyprodukowany Superyacht w Gulf Craft, wprowadzono na rynek Majesty 155

„Wykorzystaliśmy nasz kapitał na zakup wiedzy specjalistycznej. Kupiliśmy formy z USA, ale projekt dotyczył łodzi na jeziorze, która była nieodpowiednia do lokalnych warunków, więc wróciliśmy i przeprojektowaliśmy… była to bardzo stroma krzywa uczenia się i był to bardzo gorączkowy czas ”, mówi Alshaali, ale z uśmiechem, który mówi, że było to również ekscytujące i niezwykle przyjemne. „Wiele się nauczyliśmy przez pierwsze 10 lat.” Pierwszą właściwą łodzią produkcyjną z podwórza był Colvic 53 zaprojektowany przez Johna Bennetta, aw 1996 roku Gulf Craft zaprosił Massimo Gregory'ego do zaprojektowania motorówki 77 ’, która stopniowo rozszerzyła się na 82 stopy. „Pierwszy sprzedaliśmy prezydentowi ZEA Szejkowi Zayedowi bin Nahyyanowi.”

Przez lata wiele znanych nazwisk było zaangażowanych w Gulf Craft - Frank Mulder i Evan Marshall, żeby wymienić tylko dwa. Alshaali myśli przez chwilę. „Zawsze mieliśmy pasję, i to było naturalne, ale pasję i ambicje trzeba pokonywać dzięki umiejętnościom. To jest bardzo ważne. Naprawdę nie możesz zacząć budować ponad 100 stóp superjachatów już pierwszego dnia. Istnieje pewien rodzaj stażu, przez który musisz przejść. Łódka o długości 100 stóp nie jest po prostu dwoma końcami o długości 50 stóp. Będzie prawie dziesięć razy głośniejszy i sto razy bardziej skomplikowany. Na każdym etapie naszego rozwoju odnosiliśmy sukcesy, ponieważ zawsze „słuchaliśmy” naszych możliwości i dbaliśmy o jakość ”.

Stocznia Majesty Yachts

W 1993 roku jachty Gulf Craft zaczęły pojawiać się w Azji - głównie w Malezji i Tajlandii - aw 2001 roku firma wprowadziła serię Majesty Yachts, zaczynając od 66 ', a potem 77'. Były one skierowane wprost na rynek amerykański i zostały pokazane na targach w Fort Lauderdale Boat Show, ale rynek łodzi zbudowanej na Bliskim Wschodzie nigdy nie będzie dobry po 11 września.

Gulf Craft wrócił więc do budowania mniejszych łodzi, a następnie stopniowo się rozwijał. Najwyższą ofertę stanowią obecnie tri-decki Majesty 125 i Majesty 135, z których 155 ma zostać wprowadzone na rynek w Umm Al Quwain w czerwcu tego roku. „Rynek zmienił się w ostatnich latach”, informuje Alshaali, „a teraz sprzedajemy prawie 40% naszej produkcji bezpośrednio na Bliski Wschód. Znajdujemy się w bardzo strategicznym miejscu - blisko tradycyjnych europejskich rynków jachtowych i na obrzeżach szybko rozwijającej się Azji. To dobre miejsce. ” Po drodze firma Gulf Craft została zobowiązana do opracowania super wydajnego łańcucha dostaw produkcji. „Pozyskujemy komponenty z całego świata, a tego, czego nie możemy znaleźć łatwo i po dobrej cenie, robimy sami. To zmusza nas do terminowej i ekonomicznej produkcji naszych jachtów. Nie możemy po prostu pójść drogą do szuflady na szekle o innym rozmiarze, ponieważ zmieniliśmy zdanie… Zachęca to do dbania o szczegóły i efektywnego planowania produkcji ”.Majesty-Yachts

Po 32 latach działalności Gulf Craft zatrudnia pracowników od samego początku. Alshaali jest z tego dumny. „Doświadczenie jest prawdopodobnie cenniejsze niż cokolwiek innego, o czym mogę myśleć. Potrzebujesz także stabilności w tym biznesie: budowanie jachtów jest firmą o niskich wartościach. Nie działa przy kwartalnych zwrotach.Przed globalnym kryzysem finansowym było pięć bardzo dobrych lat działalności, ale niektórzy budowniczowie byli obarczeni ogromnym i nierealistycznym długiem. Jeśli nie zarabiasz w dobrych czasach, jak możesz przetrwać w trudnych czasach? ”

Mohammed Hussein Al Shaali, prezes Gulf Craft i Erwin Bamos, CEO Gulf Craft, podczas otwarcia Singapore Yacht Show

Mohammed Alshaali porzucił przyjęcia dyplomatyczne, aby skoncentrować się na budowaniu łodzi. Nadal uwielbia łowić ryby i jest w stanie robić to bardziej luksusowo niż 30 lat temu. I wciąż budzi się o szóstej rano, myśląc o budowie łodzi.

Kredyty Story

Tekst i portret autorstwa Guy Nowell, redaktor naczelny, Styl jachtu

Ta historia pojawiła się po raz pierwszy w stylu Yacht.