Off White Blog
Podróże redaktora: Walka z najwyższym szczytem alpejskim, jakim jest Mont Blanc

Kwiecień 11, 2024

Położony w Alpach Francuskich na granicy Włoch i Francji, Mont Blanc jest najwyższym szczytem w Alpach. Rozciągający się na długości około 1200 km w ośmiu krajach alpejskich, La Dame Blanche lub Biała Dama, jak ją nazywają miejscowi, dzięki płaszczowi śniegu pokrywającemu kopce, ma wysokość 4800 metrów i zmienia się, najwyższy z nich wszystkich.

Około 30 000 osób próbuje dostać się na szczyt Mont Blanc co roku, co czyni go najpopularniejszą wspinaczką na świecie. Większość entuzjastów i amatorów skorzysta z uprzywilejowanej trasy Goûter, kierując się do imiennika Goûter „Hut” (bardziej przypomina miejsce zamieszkania w kosmosie po remoncie) na północno-zachodniej flance Białej Damy. Jednak jej reputacja „chodzenia” po zaśnieżonym szczycie przyćmiewają ciemniejsze statystyki.

Zdolność szczytowa Mont Blanc

Nadmiernie pewni przewodnicy i niedoceniający turyści (wśród nich ja) są jednymi z głównych powodów, dla których Mont Blanc ma jeden z najwyższych wskaźników śmiertelności w Europie. W porównaniu do wyższych szczytów, takich jak Kilimandżaro lub Elbrus, Mont Blanc jest trudniejszy technicznie i fizycznie pod względem wysiłku (dystans, przyrost wysokości, nośność i wysokość) i umiejętności (wyszukiwanie trasy, przemierzanie lodowca, ratowanie szczelin, zarządzanie linami , czekan / raki, umieszczanie i usuwanie ochrony oraz dostosowanie wysokości).

Podczas treningu na Aiguille du Midi (3800 m), dzień przed naszą wyprawą na Mont Blanc (4800 m), między wytężonymi oddechami, gdy płuca próbowały wyciągnąć tlen z szybko przerzedzającej się atmosfery, uświadomiłem sobie, że duch eksploracji i ta kwintesencja odwagi potrzebnej do podjęcia takiej przygody była analogiczna do tej doświadczanej przez ludzi takich jak Jérôme Lambert. Choć można sobie wyobrazić biurka, można sobie wyobrazić monumentalne zadanie ówczesnego CEO Montblanc polegające na przyjęciu marki, dotychczas będącej synonimem doskonałych przyborów do pisania, szybko gromadząc sobie uznanie na arenie drobnych wyrobów skórzanych, a następnie wyrusza w zdradziecką podróż na rynku z samozwańczych stalwarts proweniencji, przetłumaczone: oglądać maniaków. Zadanie Lamberta: weź luksusową markę i dodaj do swojego portfolio umiejętności doskonałego zegarmistrza, przyznanego, przy wsparciu doświadczonego producenta o nazwie Minerva. Tak więc, stawiając jeden raki buta przed drugim i prowadzony przez weterana singapurskiego himalaisty Khoo Swee Chiowa, rozpoczęliśmy wędrówkę w kierunku nieba.

Wspinaczka w miękkim śniegu pod górę lub w dół jest doświadczeniem niepodobnym do żadnego innego; każdy footfall jest rozpatrywany, mierzony, a następnie odpowiednio sadzony. Można przypuszczać, że wczesne przedsięwzięcie wspinaczki Mont Blanc i horologii przebiegałoby podobnie. Każdy ruch i komplikacja jest doskonale skalibrowana i zakomunikowana, gdy wspinamy się do rzadkiej krainy wysokiej horologii. Na początku naszej wyprawy niewłaściwie wykonane kroki spowodowały, że śnieg się rozproszył, a zamiast stabilnej powierzchni w najlepszym wypadku zatopiliśmy się w ziemi; w najgorszym wypadku zjeżdżanie ze zbocza. W jakim najgorszym przypadku można się zastanawiać? Prawdziwie uformowane warstwy śniegu mogą faktycznie zniknąć, gdy ktoś odkryje, że faktycznie przemierzają szczelinę, spadając na mężczyznę i innych, którzy byli z nim na uwięzi, do prawdopodobnej śmierci.

Niewłaściwy krok lub źle wykonany ruch, gdy Montblanc wchłonął czcigodną Minervę w duet zakładów produkcyjnych Villeret i Le Locle, mógł skazać przedsiębiorstwo na haniebną porażkę, ale kiedy Richemont przeniósł się, to dyrektor generalny Lambert z najwyższego stanowiska w Jaeger-LeCoultre do Montblanc w 2013 roku lider ekspedycji zajęł niecałe cztery lata, aby odcisnąć swoje piętno na prawie wszystkich aspektach przyborów do pisania marki, galanterii skórzanej i oczywiście - jego racji bytu - czasomierzy.

Villeret (wcześniej znana jako Minerva) to nazwa, z którą znają się koneserzy zegarków. Warsztaty zegarmistrzowskie w mieście imienników produkują ograniczoną liczbę kalibrów, które zyskały uznanie krytyków, w szczególności chronografy, ale ich umiejętności techniczne dosłownie dają mu elastyczność w tworzeniu wszystkiego - od cylindrycznych sprężyn do włosów po wirujące głowy, metamorfozujące innowacje. Jego nabycie w 2006 roku dodało pewnej miary (jeśli nie legalności przez stowarzyszenie) do zegarka Montblanc w Le Locle 1997, który produkuje bardziej dostępne modele. Kiedy przybył Lambert, Villeret otrzymał większy mandat, a nowe zegarki Montblanc z atrakcyjnymi, ręcznie wykończonymi kalibrami były dostępne w szerszym spektrum cenowym oraz w różnych atrakcyjnych na rynku estetyce od klasycznej po nowoczesną.

Montblanc nie został zbudowany w jeden dzień

Według Davide Cerrato, dyrektora naczelnego działu zegarków Montblanc, budowanie legalności zegarków Montblanc ma podobieństwa z naszą próbą zwieńczenia jej muzą. Od samego początku wejście na płaszczyznę wysokiej horologii przypomina wybranie ścieżki, a następnie odkrycie, że na twojej trasie występują okresowe spadki skał, dodatkowo komplikowane przez szybko zmieniające się klimaty dzięki zmianom klimatu. Nawet wtedy weteran-koneser widzi kierunek i ścieżkę, które, choć wątpliwie, są nadal odpowiednio połączone. To, co widzi cywil, jakkolwiek erudyta, jest zupełnie inne.Montblanc jest zatem pod presją, aby przekazać plan i w jakiś sposób połączyć rozłączone ścieżki ze szczytem.

Rozmawiając z Cerrato, jest całkiem pewny, że jego najnowsza kolekcja z 1858 roku jest analogią do wszystkiego, co zrobiła marka, a tym samym pasuje do 160th rocznica Minerwy. Geosfera z 1858 roku oddaje cześć eksploracji i odwagę alpinistów i poszukiwaczy przygód dzięki profesjonalnemu, innowacyjnemu czasomierzowi. „Zajmujemy się wspaniałą historią Minerwy i odtworzeniem związku z tym, co Montblanc wyraża teraz w zakresie wiedzy zegarmistrzowskiej. Aby to zrobić, musieliśmy znaleźć nowy sposób na idealną integrację tej dobrze znanej i docenianej ścieżki z przeszłości i jej nowego wyrazu dzięki najnowszej kolekcji producenta. Wykorzystując Minervę do stworzenia idealnego silnika w pełni zakorzenionego w bogatym dziedzictwie i dziedzictwie oraz wyposażając go w potężną, rozpoznawalną estetykę Montblanc, mamy siłę marki, pozostając wiernym kodeksom projektowym Minerva ”, podziela Cerrato.

Przerwa na szczycie Aiguille du Midi, Facon, nasz nieustraszony przewodnik rzucił okiem na różne trasy, które były dla nas otwarte. Znając nasze umiejętności (lub ich brak), siedząc wśród różnych ptaków drapieżnych, które cierpliwie czekały, aż wrzucimy skrawki batonu proteinowego lub orzechów nerkowca w ich ogólnym kierunku, wezwał do przekroczenia ściany skał. To była perfidna podróż, podczas gdy wiele odłamków skalnych (a więc potencjalnych chwytów dłoni i stóp) sprawiało, że wyglądała jak ścieżka amatora, ale nic z tego.

Cerrato wyraża współczucie dla naszych pokrewnych starań: „Potrzebujesz trochę czasu i prób, aby otworzyć swoją nową drogę na ścieżkę. Potrzebowaliśmy trochę czasu, aby znaleźć właściwy sposób pełnej integracji tych dwóch połówek tego samego bytu. Teraz znaleźliśmy bardzo dobry sposób, aby to zrobić - tworząc potężne kultowe zegarki dzięki tej integracji. Przykładem jest Geosfera z 1858 r. Niepowtarzalny design, unikalny ruch, zakorzeniony w dziedzictwie Minervy, ale także silnie wyrażający wiedzę zegarmistrzowską Montblanc, aby stworzyć idealny zegarek narzędziowy. Funkcja i forma idealnie zintegrowane dla największej przyjemności każdego miłośnika zegarków. ”

Obdarte kolana i posiniaczone łydki z procesu, ale głównie błąd, wielokrotne uderzanie w skałę nie było przyjemnym doświadczeniem. Kiedy zwisałem z opuszków palców, czekając, aż mój asekurator i inny dziennikarz Farhan Shah zaczepi linę w pętlowym pierścieniu, jedyne urządzenie powstrzymujące czteroosobową wyprawę przed zejściem ze zbocza góry, myśli przemknęły mi przez głowę. Głównie: „Dlaczego powiedziałem tak?”; a następnie „Wow. Jeśli umrzemy, rozgłos może nie być zbyt wielki. ” To skłoniło mnie do myślenia o wielu wczesnych wywiadach Lamberta z Forbes i Wall Street Journal, które nawiązują do trudnej misji kierowania rodzącym się poważnym zegarmistrzem o większych ambicjach - porażka nie wchodzi w grę.

"DOBRZE. Jest bezpieczny! ” - krzyknął Shah, wyrywając mnie z zadumy. Bezpiecznie przywiązany do skały, celowałem w solidny głaz zaledwie metr czy dwa po mojej prawej stronie i zrobiłem skok wiary. Spóźniłam się.

Porażka nie jest możliwością

Myślałem, że użyłem wewnętrznego głosu, ale grupa potwierdziła, że ​​rzeczywiście krzyczałam „motherf…”. gdy spadłem w kierunku krawędzi urwiska po tym, jak nie skoczyłem. Moje buty dotknęły powietrza, zanim w końcu poczułem emocjonalne bezpieczeństwo i fizyczny ból mojej uprzęży wbijającej się w moje dolne regiony. Mój upadek został aresztowany.

"Jesteś w porządku!" krzyknął Facon. "Wziąć oddech! Jesteś w porządku! Po prostu się podciągnij! ” Niestety dostałem drobny przypadek tego, co wspinacze nazywają „nogą do maszyny do szycia”, zjawiskiem, gdy twoje nogi zaczynają się trząść w niekontrolowany sposób, albo z powodu paniki, albo z powodu adrenaliny. Byłem oboje.

Próbowałem odzyskać nieco pozory męskiej brawury. Z perspektywy czasu rzuciłem kostką z bogiem śmierci i przeżyłem; to nie powinno być tylko pozory. Moje ramiona wciąż działały. Wykorzystując moją miłość do podbródków, sięgnąłem w górę i wykonałem tę misję: „Wspinaczka skałkowa Ethana Hunta” (a przynajmniej tak mi się podobało) i podniosłem moje ciało w górę dzięki czystej sile woli i szlifowałem (miałem nadzieję) deltoidy, triceps i biceps. W końcu moje stopy znalazły stabilną skałę i wykorzystałem ostatnie uncje siły w moich drżących udach, aby pchnąć tyłek z powrotem do pozycji wspinaczkowej.

Kiedy Lambert objął stanowisko dyrektora generalnego Jaeger-LeCoultre w 2002 roku, w wieku 32 lat, był najmłodszym dyrektorem naczelnym Richemont. Marka była w dużej mierze rozpoznawalna dzięki 71-letniej ikonie, obrotowej skrzyni Reverso, która stanowiła większość jej sprzedaży. Zanim skończył, badania i rozwój były na pierwszym planie, a marka miała nową ikonę - Master Ultra Thin. 11 lat później Richemont przydzielił go do czegoś, co wydawało się kolejną niemożliwą misją - wziąć markę znaną z dominacji umierającej kategorii luksusowych przyborów do pisania i przerobić ją.

Nikt nigdy nie zapytał go, czy rozwinął przypadek „nogi maszyny do szycia”, kiedy dostał to zadanie, a większość dziennikarzy obserwujących go zdecydowanie szanuje go za bardzo, by o to zapytać. Jednak jeśli się nad tym zastanowić, Montblanc wyrósł z producenta pióra na papier Augmented Paper i wyroby skórzane w swoim repertuarze, oprócz przedsiębiorstwa zegarmistrzowskiego, w którym niebo jest granicą. Nie wspominając o tym, że jest to także wiodąca marka Richemont pod względem handlu elektronicznego.

Po ponad godzinie na skale, wielu cięciach i zadrapaniach później dotarliśmy w końcu do Refuge des Cosmiques Aiguille du Midi, chaty, która zapewniła nam lunch i chwilę wytchnienia od okolic, które zaparły nam dech w piersiach i zagroziły, że wezmą nasze życia. Na wysokości 3613 m npm, nad puszkami coli i wspólnym talerzem omletu i ziemniaków, moje myśli zwróciły się ku mało prawdopodobnym osiągnięciom Montblanc przez dekadę. Natychmiast uderzyło mnie to, jak wyczerpany byłem, gdy się zastanawiałem, czy zdobycie Mont Blanc następnego dnia po du Midi było już na kartach. Właśnie trenowaliśmy przez nieco mniej niż 10 godzin, w połączeniu z naszym niedoświadczeniem i brakiem aklimatyzacji do wysokości, zaczynało się uświadamiać sobie, że odgryzłem więcej niż mogłem przeżuć.

Nie można zdobyć Mont Blanc w ciągu jednego dnia

12 lat później kolekcja Heritage Montblanc zdobywa uznanie krytyków. Jego wieczny kalendarz utorował drogę kolekcjonerom zegarków z trudnym do kieszeni skomplikowaniem, którego prawie nie słyszano, zanim Montblanc go stworzył. Jego nominowany przez GPHG chronograf monopusherowy Minerva jest odczytywany jednym tchem jak pewien ukochany podwójnie chronograf chronograf. Dzisiaj, w rękach ludzi takich jak Davide Cerrato, nowy strażnik opiera się na dziedzictwie pionierów i odkrywców, takich jak Horace-Bénédict de Saussure, założyciel alpinizmu, Jacques Balmat, jego przewodnik górski (ich posągi znajdują się w Chamonix-Mont -Blanc town square), a także liderzy korporacyjni tacy jak Lambert, tworząc nowe granice.

Ze względu na skromny trening i brak doświadczenia alpejskiego, ostatnie oświadczenie Cerrato do mnie jest dość trafne, gdy zadręczałem się nad pychą myślenia, że ​​w ciągu jednego dnia można zdobyć szczyt Mont Blanc. „Wyzwanie Siedmiu Szczytów jest idealną metaforą Montblanc, która kroczy własną drogą. Reinhold Messner inspiruje nas epickim mitem włoskiego alpinizmu. Zdolność do podjęcia ekstremalnego wyzwania górskiego jest idealną metaforą własnych wyzwań Montblanc na przestrzeni lat. Wspinamy się po zboczach wysokiej horologii i docieramy na miejsce dzięki doświadczeniu i dziedzictwu opracowanemu w Minerwie 160 lat temu. ”